C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Problemet
  • En traditionell lösning
  • Lambda

Was this helpful?

  1. Tekniker

Ta bort saker ur listan man går igenom

Problemet

Om man har en lista och använder for eller foreach för att gå igenom den, så blir det väldigt fel om man tar bort saker ur listan medan man loopar genom den.

List<int> numbers = new List<int>() {1,2,3,4,5,6};

foreach (int n in numbers)
{
  if (n < 4)
  {
    numbers.Remove(n); // Ger runtime-felmeddelande
  }
}

En traditionell lösning

Den här lösningen innebär att man helt enkelt lägger in alla saker som ska tas bort ur listan in i en ny, separat lista. Sedan går man igenom den listan, men tar bort sakerna ur den ursprungliga listan.

List<int> numbers = new List<int>() {1,2,3,4,5,6};

List<int>numbersToRemove = new List<int>();

foreach (int n in numbers)
{
  if (n < 4)
  {
    numbersToRemove.Add(n);
  }
}

foreach(int n in numbersToRemove)
{
  numbers.Remove(n);
}

numbersToRemove.Clear();

Lambda

List<int> numbers = new List<int>() {1,2,3,4,5,6};

numbers.RemoveAll(n => n < 4);
PreviousLänkade listor och andra strukturerNext2D-spelbräden

Last updated 4 years ago

Was this helpful?

RemoveAll()-metoden i List-klassen ger oss ett enklare sätt att lösa saken på ­med ett :

Lambda-uttryck