C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • File.Open()
  • Close()
  • Using()

Was this helpful?

  1. Filhantering

Open, close, using

File.Open()

Används för att skapa en koppling till en fil .

FileStream file = File.Open(@"test.txt", FileMode.OpenOrCreate); 

Variabeln file blir ett "FileStream"-objekt, som man kan använda för att skriva till eller läsa från filen, i det här fallet test.txt.

FileModes:

  • FileMode.Open – öppna en fil som garanterat finns. Kasta felmeddelande FileNotFoundException om den inte finns.

  • FileMode.OpenOrCreate – öppna en fil; skapa den om den inte finns.

Close()

Används för att "stänga" en koppling till en fil och informera operativsystemet om att den nu kan öppnas och användas av andra program igen.

file.Close();

Det är en mycket bra idé att alltid komma ihåg att stänga sina filer när man är klar med dem.

Using()

Using gör att man slipper använda Close() – när kodblocket är slut så stängs filen automatiskt.

using (FileStream file = File.Open(@"test.txt", FileMode.OpenOrCreate))
{
  /* Gör saker */
}
PreviousFiler och mapparNextSerialisering […]

Last updated 2 years ago

Was this helpful?