CheckCollisionRecs()
Tar emot två Rectangles som parametrar och returnerar true om de överlappar, false om de inte gör det.
Copy Rectangle playerRect = new Rectangle ( 5 , 5 , 10 , 10 );
Rectangle enemyRect = new Rectangle ( 10 , 10 , 10 , 10 );
bool areOverlapping = Raylib . CheckCollisionRecs (playerRect , enemyRect); // true
GetCollisionRec()
Tar emot två Rectangles som parametrar och returnerar en Rectangle som motsvarar överlappet mellan dem.
Copy Rectangle playerRect = new Rectangle ( 50 , 50 , 100 , 100 );
Rectangle enemyRect = new Rectangle ( 100 , 100 , 100 , 100 );
Rectangle overlap = Raylib . GetCollisionRec (playerRect , enemyRect);
Raylib . DrawRectangleRec (playerRect , Color . RED );
Raylib . DrawRectangleRec (enemyRect , Color . BLUE );
Raylib . DrawRectangleRec (overlap , Color . ORANGE );
CheckCollisionCircles()
Tar emot två vektorer som beskriver två cirklars mittpunkter, och två floats som beskriver cirklarnas radie, och returnerar true om de överlappar, false om de inte gör det.
Copy Vector2 playerPos = new Vector2 ( 10 , 10 );
Vector2 enemyPos = new Vector2 ( 20 , 20 );
// true
bool areOverlapping = Raylib . CheckCollisionCircles (playerPos , 10 , enemyPos , 15 );
CheckCollisionCircleRec()
Tar emot en positionsvektor och en radie för en cirkel, och en Rectangle . Returnerar true om rektangeln och cirkeln överlappar varandra, false om de inte gör det.
Copy Rectangle playerRect = new Rectangle ( 5 , 5 , 10 , 10 );
Vector2 enemyPos = new Vector2 ( 20 , 20 );
// true
bool areOverlapping = Raylib . CheckCollisionCircleRec (enemyPos , 15 , playerRect);
CheckCollisionPointRec()
Tar emot en punkt i form av en positionsvektor samt en Rectangle . Returnerar true om punkten befinner sig inuti rektangeln, false om den inte gör det.
Copy Rectangle enemyRect = new Rectangle ( 10 , 10 , 10 , 10 );
mousePos = Raylib . GetMousePosition ();
bool areOverlapping = Raylib . CheckCollisionPointRec (mousePos , enemyRect))