C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • CheckCollisionRecs()
  • GetCollisionRec()
  • CheckCollisionCircles()
  • CheckCollisionCircleRec()
  • CheckCollisionPointRec()

Was this helpful?

  1. Annat
  2. RayLib […]

Kollisioner

PreviousRectangleNextKamera

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

CheckCollisionRecs()

Tar emot två som parametrar och returnerar true om de överlappar, false om de inte gör det.

Rectangle playerRect = new Rectangle(5,5,10,10);
Rectangle enemyRect = new Rectangle(10,10,10,10);

bool areOverlapping = Raylib.CheckCollisionRecs(playerRect, enemyRect); // true

GetCollisionRec()

Tar emot två som parametrar och returnerar en Rectangle som motsvarar överlappet mellan dem.

Rectangle playerRect = new Rectangle(50,50,100,100);
Rectangle enemyRect = new Rectangle(100,100,100,100);
Rectangle overlap = Raylib.GetCollisionRec(playerRect, enemyRect);

Raylib.DrawRectangleRec(playerRect, Color.RED);
Raylib.DrawRectangleRec(enemyRect, Color.BLUE);
Raylib.DrawRectangleRec(overlap, Color.ORANGE);

CheckCollisionCircles()

Vector2 playerPos = new Vector2(10,10);
Vector2 enemyPos = new Vector2(20,20);

// true
bool areOverlapping = Raylib.CheckCollisionCircles(playerPos, 10, enemyPos, 15);

CheckCollisionCircleRec()

Rectangle playerRect = new Rectangle(5,5,10,10);
Vector2 enemyPos = new Vector2(20,20);

// true
bool areOverlapping = Raylib.CheckCollisionCircleRec(enemyPos, 15, playerRect);

CheckCollisionPointRec()

Rectangle enemyRect = new Rectangle(10,10,10,10);

mousePos = Raylib.GetMousePosition();

bool areOverlapping = Raylib.CheckCollisionPointRec(mousePos, enemyRect))

Tar emot två som beskriver två cirklars mittpunkter, och två floats som beskriver cirklarnas radie, och returnerar true om de överlappar, false om de inte gör det.

Tar emot en positions och en radie för en cirkel, och en . Returnerar true om rektangeln och cirkeln överlappar varandra, false om de inte gör det.

Tar emot en punkt i form av en positions samt en . Returnerar true om punkten befinner sig inuti rektangeln, false om den inte gör det.

vektorer
vektor
Rectangle
vektor
Rectangle
Rectangles
Rectangles