C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Allmänna saker att testa
  • The nuclear option
  • Min Debug är tom!
  • Jag får ingen kodkomplettering i Unity!

Was this helpful?

  1. Mjukvara
  2. Visual Studio Code […]

Felsökning

PreviousSnippetsNextGit & GitHub […]

Last updated 3 years ago

Was this helpful?

Visual Studio Code är ganska nytt och inte ett lika "färdigt paket" som Visual Studio. Därför kan det ibland bli krångel, lite beroende på vad man har på sin dator i övrigt, och hur den mår. Här nedan finns några saker man kan göra för att felsöka.

Allmänna saker att testa

  • Testa F1 (eller Fn+F1) för att få fram kommandopaletten, och kör "OmniSharp: Restart OmniSharp".

  • Starta om Visual Studio Code.

  • Kolla om du har Visual Studio 2017 eller 2019 installerad. Om du har det, starta Visual Studio Installer och uppdatera Visual Studio.

    • Eller avinstallera Visual Studio 2017/2019 helt.

    Kolla "Output" (View → Output) och se om VSCode håller på och installerar OmniSharp, .NET Core Debugger och Razor Language Server. Om den håller på med det, vänta tills den är klar.

  • Dubbelkolla att och är installerade

    • Du kan dubbelkolla att en tillräckligt ny version av DotNet Core SDK är installerat genom att öppna terminalen i Visual Studio Code och skriva "dotnet --version". Du bör få en siffra med en version, och du bör ha minst version 3.1.

The nuclear option

Om ingenting fungerar så kan du testa en fullständig ominstallation.

  • Avinstallera (alla versioner av) DotNet Core SDK

  • Avinstallera (alla versioner av) Visual Studio

  • Avinstallera Visual Studio Code

  • Öppna Utforskaren (Windows + E)

    • Gå till din användarmapp

    • Visa → Dolda objekt

    • Ta bort mappen .vscode

Installera sedan DotNet Core SDK och Visual Studio Code igen, och de tillägg du vill ha.

Min Debug är tom!

  • Klicka på den lilla klockan längst ner till höger och se om du har en notification om att "Required assets to build and debug are missing". Om du har det, tryck "Yes".

    • Om du inte har det, testa att ta fram kommandopaletten (F1 eller View → Command Palette) och sök efter "Generate Assets for Build and Debug". Kör det kommandot.

    • Om du får ett felmeddelande när du gör det, sök efter "OmniSharp: Restart OmniSharp". Kör det kommandot.

  • Sök efter "Omnisharp: Select Project" och välj SLN-filen.

Jag får ingen kodkomplettering i Unity!

Ladda ner och installera .

DotNet Core SDK
C#-tillägget i Visual Studio Core
.NET Framework 4.7.1