Kompilering och publicering
Last updated
Last updated
Medan du arbetar med projektet så skapar du s.k. "debug builds", särskilda versioner av programmets exe- och dll-filer som fungerar bra ihop med vscode och dess olika verktyg.
Genom att trycka F5 skapas en mapp som heter "bin", och i den finns en mapp som heter "Debug". Där finns ytterligare en undermapp som heter "net8.0" (om du använder .NET SDK 8). I den mappen läggs dina tillfälliga debug builds.
Så snart .net skapat din debug build så körs den, så normalt märker du inte ens att det blir exe- eller dll-filer – du ser bara koden, och sedan att programmet körs.
För att skapa en version av ditt program som är lämpligt att distribuera till andra, gå till terminalen i Visual Studio Code (eller någon annan terminal; se till att vara i samma mapp som SLN-filen).
Skriv detta, och tryck enter:
Resultatet bör se ut ungefär såhär:
I ditt projekt bör du nu ha en mapp som heter "bin" och i den finns en mapp som heter "Release". Där finns ytterligare en undermapp som heter "net8.0" (om du använder .NET Core 8), och under den finns en som heter "publish". Filerna i publish-mappen är de du kan distribuera till andra.
För att packa ihop ovanstående till en ensam exe-fil du kan distribuera behöver du bli mer specifik:
Här behöver mottagaren fortfarande ha dotnet installerat – inte SDK nödvändigtvis, men runtime. Det borde dock inte vara något större problem då dotnet 8 brukar vara installerat i de flesta moderna windowsversioner.
Vill man ha en exe-fil som inte kräver att man har .NET Core 8 installerat, så kan skriva man såhär när man publicerar (om det nu är windows 10 64-bitarsversionen man bygger till):
Då kommer filerna i publish-mappen fortfarande vara ganska få, men exe-filen kommer att vara betydligt större. Mappstrukturen blir också lite annorlunda, men det bör inte vara svårt att hitta rätt filer att publicera.
Vill man verkligen bara ha en exe-fil så kan man lägga till ytterligare en parameter: