Input

Tangentbordet

IsKeyDown()

Tar emot en tangent som parameter; returnerar true om den angivna tangenten är nedtryckt – false om den inte är det.

Under KeyboardKey finns variabler för i princip alla tangenter på tangentbordet.

if (Raylib.IsKeyDown(KeyboardKey.KEY_LEFT))
{
  // Kodlogik
}

IsKeyUp()

Fungerar som IsKeyDown fast… tvärtom

if (Raylib.IsKeyUp(KeyboardKey.KEY_LEFT))
{
  // Kodlogik
}

IsKeyPressed()

Returnerar true om knappen tryckts ned denna frame.

IsKeyReleased()

Returnerar true om knappen släppts upp denna frame.

SetExitKey()

I vanliga fall innebär ett tryck på ESC-knappen att hela spelet avslutas. SetExitKey kan användas för att byta vilken knapp som har den funktionen – eller ta bort den helt.

Musen

GetMouseX, GetMouseY

Hämtar musens nuvarande position i form av integervärden i x- respektive y-led.

GetMousePosition()

Hämtar musens nuvarande position i form av en tvådimensionell vektor.

IsMouseButtonDown()

Anropas med en musknapp som parameter; returnerar true om den musknappen just nu är nedtryckt.

IsMouseButtonPressed()

Anropas med en musknapp som parameter; returnerar true om den musknappen tryckts ned någon gång sedan förra gången metoden anropades.

Last updated

Was this helpful?