Input
Tangentbordet
IsKeyDown()
Tar emot en tangent som parameter; returnerar true om den angivna tangenten är nedtryckt – false om den inte är det.
Under KeyboardKey finns variabler för i princip alla tangenter på tangentbordet.
IsKeyUp()
Fungerar som IsKeyDown fast… tvärtom
IsKeyPressed()
Returnerar true om knappen tryckts ned denna frame.
IsKeyReleased()
Returnerar true om knappen släppts upp denna frame.
SetExitKey()
I vanliga fall innebär ett tryck på ESC-knappen att hela spelet avslutas. SetExitKey kan användas för att byta vilken knapp som har den funktionen – eller ta bort den helt.
Musen
GetMouseX, GetMouseY
Hämtar musens nuvarande position i form av integervärden i x- respektive y-led.
GetMousePosition()
Hämtar musens nuvarande position i form av en tvådimensionell vektor.
IsMouseButtonDown()
Anropas med en musknapp som parameter; returnerar true om den musknappen just nu är nedtryckt.
IsMouseButtonPressed()
Anropas med en musknapp som parameter; returnerar true om den musknappen tryckts ned någon gång sedan förra gången metoden anropades.
Last updated