Input
Tangentbordet
IsKeyDown()
Tar emot en tangent som parameter; returnerar true om den angivna tangenten är nedtryckt – false om den inte är det.
Under KeyboardKey finns variabler för i princip alla tangenter på tangentbordet.
if (Raylib.IsKeyDown(KeyboardKey.KEY_LEFT))
{
// Kodlogik
}
IsKeyUp()
Fungerar som IsKeyDown fast… tvärtom
if (Raylib.IsKeyUp(KeyboardKey.KEY_LEFT))
{
// Kodlogik
}
IsKeyPressed()
Returnerar true om knappen tryckts ned denna frame.
if (Raylib.IsKeyPressed(KeyboardKey.KEY_SPACE))
{
Jump();
}
IsKeyReleased()
Returnerar true om knappen släppts upp denna frame.
if (Raylib.IsKeyReleased(KeyboardKey.KEY_LEFT_CTRL))
{
FireShot(shotPower);
shotPower = 0;
}
SetExitKey()
I vanliga fall innebär ett tryck på ESC-knappen att hela spelet avslutas. SetExitKey kan användas för att byta vilken knapp som har den funktionen – eller ta bort den helt.
Raylib.SetExitKey(KeyboardKey.KEY_Q); // Gör så Q avslutar spelet
Raylib.SetExitKey(0); // Gör så att det inte finns någon "avsluta spelet-knapp".
Musen
GetMouseX, GetMouseY
Hämtar musens nuvarande position i form av integervärden i x- respektive y-led.
int mouseX = Raylib.GetMouseX();
int mouseY = Raylib.GetMouseY();
GetMousePosition()
Hämtar musens nuvarande position i form av en tvådimensionell vektor.
Vector2 mousePos = Raylib.GetMousePosition();
IsMouseButtonDown()
Anropas med en musknapp som parameter; returnerar true om den musknappen just nu är nedtryckt.
bool leftDown = Raylib.IsMouseButtonDown(MouseButton.MOUSE_LEFT_BUTTON);
bool rightDown = Raylib.IsMouseButtonDown(MouseButton.MOUSE_RIGHT_BUTTON);
IsMouseButtonPressed()
Anropas med en musknapp som parameter; returnerar true om den musknappen tryckts ned någon gång sedan förra gången metoden anropades.
bool leftWasPressed = Raylib.IsMouseButtonPressed(MouseButton.MOUSE_LEFT_BUTTON);
Last updated
Was this helpful?