C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Tangentbordet
  • IsKeyDown()
  • IsKeyUp()
  • IsKeyPressed()
  • IsKeyReleased()
  • SetExitKey()
  • Musen
  • GetMouseX, GetMouseY
  • GetMousePosition()
  • IsMouseButtonDown()
  • IsMouseButtonPressed()

Was this helpful?

  1. Annat
  2. RayLib […]

Input

Tangentbordet

IsKeyDown()

Tar emot en tangent som parameter; returnerar true om den angivna tangenten är nedtryckt – false om den inte är det.

Under KeyboardKey finns variabler för i princip alla tangenter på tangentbordet.

if (Raylib.IsKeyDown(KeyboardKey.KEY_LEFT))
{
  // Kodlogik
}

IsKeyUp()

Fungerar som IsKeyDown fast… tvärtom

if (Raylib.IsKeyUp(KeyboardKey.KEY_LEFT))
{
  // Kodlogik
}

IsKeyPressed()

Returnerar true om knappen tryckts ned denna frame.

if (Raylib.IsKeyPressed(KeyboardKey.KEY_SPACE))
{
  Jump();
}

IsKeyReleased()

Returnerar true om knappen släppts upp denna frame.

  if (Raylib.IsKeyReleased(KeyboardKey.KEY_LEFT_CTRL))
  {
    FireShot(shotPower);
    shotPower = 0;
  }

SetExitKey()

I vanliga fall innebär ett tryck på ESC-knappen att hela spelet avslutas. SetExitKey kan användas för att byta vilken knapp som har den funktionen – eller ta bort den helt.

Raylib.SetExitKey(KeyboardKey.KEY_Q); // Gör så Q avslutar spelet

Raylib.SetExitKey(0); // Gör så att det inte finns någon "avsluta spelet-knapp".

Musen

GetMouseX, GetMouseY

Hämtar musens nuvarande position i form av integervärden i x- respektive y-led.

int mouseX = Raylib.GetMouseX();
int mouseY = Raylib.GetMouseY();

GetMousePosition()

Vector2 mousePos = Raylib.GetMousePosition();

IsMouseButtonDown()

Anropas med en musknapp som parameter; returnerar true om den musknappen just nu är nedtryckt.

bool leftDown = Raylib.IsMouseButtonDown(MouseButton.MOUSE_LEFT_BUTTON);
bool rightDown = Raylib.IsMouseButtonDown(MouseButton.MOUSE_RIGHT_BUTTON);

IsMouseButtonPressed()

Anropas med en musknapp som parameter; returnerar true om den musknappen tryckts ned någon gång sedan förra gången metoden anropades.

bool leftWasPressed = Raylib.IsMouseButtonPressed(MouseButton.MOUSE_LEFT_BUTTON);
PreviousImageNextText

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

Hämtar musens nuvarande position i form av en tvådimensionell .

vektor