C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Datatyper
  • Objekt och egenskaper
  • Arrayer
  • Nästling

Was this helpful?

  1. Filhantering
  2. Filformat

JSON

JSON är Javascript Object Notation, så för den som är van vid Javascript kanske det ser bekant ut.

Datatyper

Det finns fem datatyper i JSON:

  • string – "test"

  • number – 42

  • bool – true

  • array – []

  • object – {}

Objekt och egenskaper

Objekt kan innehålla egenskaper. Varje egenskap har ett namn och ett värde. Värdet är en av de fem datatyperna. Egenskapsnamnen är strings. Man separerar egenskaperna från varandra med kommatecken, och separerar egenskapsnamn från egenskapsvärde med kolon.

{
  "name": "Albert",
  "age": 3000
}

En egenskap kan ha ett objekt som värde:

{
  "name": "Albert",
  "age": 3000,
  "weapon": {
    "name": "Sword",
    "damage": 300
  }
}

Arrayer

En array kan innehålla flera värden. Värdena är oftast av samma datatyp, men måste inte vara det.

["Sword", "Shield", "Socks"]
[66, 32, "black hole", true]

I Javascript kommer man sedan åt varje position i arrayen genom att hänvisa till dess position, som anges som ett heltal. Den första saken i listan får nummer 0.

Nästling

I JSON är det vanligt att lägga objekt i andra objekt, och objekt i listor, och listor i objekt.

Exempel på objekt i en array:

[
  {
    "name": "Axe",
    "damage": 20
  },
  {
    "name": "Bazooka",
    "damage": 9001
  }
]
PreviousFilformatNextÖversikt objektorientering

Last updated 2 years ago

Was this helpful?

Skillnaden mellan en array och ett objekt är med andra ord att arrayer är med heltal – så varje sak i listan identifieras med ett nummer – medan objects är indexerade med strings.

indexerade