Grundläggande grafik
Mått och koordinatsystem
Observera att koordinatsystemet i Raylib har origo i övre vänstra hörnet, och att Y-axeln är omvänd så att positiva värden går nedåt.
Måtten är i pixlar.
SetTargetFps()
Används normalt utanför spel-loopen, för att begränsa antalet bildrutor per sekund. Är ett av de sätt som finns att få t.ex. förflyttningar att ske lika snabbt på alla datorer.
BeginDrawing(), EndDrawing()
Används för att påbörja, respektive avsluta, den delen av spelloopen som ritar ut saker till fönstret.
ClearBackground()
Rensar fönstret. Görs normalt kort efter BeginDrawing.
Färger
Det finns en hel del färdiga färger i Raylib, till exempel Color.MAGENTA eller Color.ORANGE.
Om man vill skapa en egen ny färg så kan man göra det:
Parametrarna är helt enkelt siffror från 0–255 för rött, grönt, blått och alpha (genomskinlighet). 0 alpha är helt genomskinlig, 255 är helt ogenomskinlig.
Last updated