Grundläggande grafik
Mått och koordinatsystem
Observera att koordinatsystemet i Raylib har origo i övre vänstra hörnet, och att Y-axeln är omvänd så att positiva värden går nedåt.
Måtten är i pixlar.
SetTargetFps()
Används normalt utanför spel-loopen, för att begränsa antalet bildrutor per sekund. Är ett av de sätt som finns att få t.ex. förflyttningar att ske lika snabbt på alla datorer.
Raylib.SetTargetFps(60); // Begränsar till 60fps
BeginDrawing(), EndDrawing()
Används för att påbörja, respektive avsluta, den delen av spelloopen som ritar ut saker till fönstret.
while (!Raylib.WindowShouldClose())
{
// Spelets logik
Raylib.BeginDrawing();
// Kod för att rita ut saker till fönstret
Raylib.EndDrawing();
}
ClearBackground()
Rensar fönstret. Görs normalt kort efter BeginDrawing.
while (!Raylib.WindowShouldClose())
{
Raylib.BeginDrawing();
Raylib.ClearBackground(Color.WHITE);
Raylib.EndDrawing();
}
Färger
Det finns en hel del färdiga färger i Raylib, till exempel Color.MAGENTA eller Color.ORANGE.
Om man vill skapa en egen ny färg så kan man göra det:
Color hotPink = new Color(255, 105, 180, 255);
Parametrarna är helt enkelt siffror från 0–255 för rött, grönt, blått och alpha (genomskinlighet). 0 alpha är helt genomskinlig, 255 är helt ogenomskinlig.
Last updated
Was this helpful?