C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • REST-endpoint
  • REST-resurs
  • Parametrar och REST

Was this helpful?

  1. Annat
  2. Nätverk och internet […]

URL:er och REST

En URL på internet har kan till exempel se ut såhär:

http://test.stapi.co/api/v1/rest/animal?uid=ANMA0000032338

Den består av följande delar:

  • Protokollet: http

  • Domänen: test.stapi.co

    • Domännamn: stapi

    • Underdomän: test

    • Toppdomän: co

  • Mappar: api, v1, rest

  • Resurs: animal

  • Parametrar: uid=ANMA0000032338

REST-endpoint

En "REST-endpoint" är den delen av REST-URL:en som är gemensam för alla anrop till API:et. För Star Trek-API:t är endpointen denna:

http://test.stapi.co/api/v1/rest/

Den består alltså av protokoll, domännamn och ofta en eller flera mappar.

REST-resurs

En REST-resurs är den del av databasen eller systemet som API:et ger tillgång till som man vill hämta information från. Ett exempel från Star Trek API:t är t.ex. "animal". Om man då lägger ihop endpoint plus resurs så får man då:

http://test.stapi.co/api/v1/rest/animal

I vissa API:er används bara endpoints och resurser. I PokeApi till exempel anger man namnet på den pokemon man vill ha information om som en resurs:

https://pokeapi.co/api/v2/pokemon/ditto

Parametrar och REST

Parametrar kan ge ytterligare information om t.ex. Det är generellt här man anger sin API-nyckel för databaser som kräver en sådan. Det finns API:er som använder parametrar för att specificera vilken resurs man vill hämta eller modifiera, men det är strikt taget inte riktigt REST då.

Parametrar skrivs genom att man först har ett frågetecken som separerar parametrarna från resten, och sedan par av parameter+värde. Paren separeras från varandra med & och parametern separeras från värdet med ett likamed-tecken.

http://stapi.co/api/v1/rest/animal?uid=ANMA0000032338
PreviousCRUD, HTTP och RESTNextRESTful client*

Last updated 1 year ago

Was this helpful?