C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Appens fönster
  • Vanliga kontroller och attribut i XAML
  • Layoutkontroller – StackPanel
  • Vanliga kontroller
  • Koppla kontroller till C#-kod
  • click-event och event-metoder
  • Referens till kontroller: Name-attributet
  • Visa en list i en ListBox

Was this helpful?

Lathund: koda i WPF

Appens fönster

<Window ...
        Title="MinApp"
        MaxWidth="800" MaxHeight="450"
        SizeToContent="WidthAndHeight">
    <!-- Innehållet i fönstret -->
</Window>

Vanliga kontroller och attribut i XAML

Layoutkontroller – StackPanel

En layoutkontroll som ordnar sina barnkontroller i en vertikal eller horisontell stapel.

    <StackPanel Background="#EEE" Orientation="Horizontal">
        <!-- Barnkontroller -->
    </StackPanel>

Vanliga kontroller

<Label Margin="10" FontSize="24" Foreground="#FFF">Ange ditt namn</Label>
<Button Margin="10" Padding="10" Background="Red" FontWeight="Bold" Width="100">Spara</Button>
<TextBox Margin="10" Padding="10" Height="100"></TextBox>
<ListBox Margin="10" Padding="10"></ListBox>

Andra användbara attribut för TextBox-kontrollen:

  • ReadOnly="True" – gör textfältet skrivskyddat

  • TextWrapping="Wrap" – gör att texten bryts om den är för lång för att få plats i fältet

  • AcceptsReturn="True" – gör att användaren kan trycka på Enter för att skapa en ny rad

Koppla kontroller till C#-kod

click-event och event-metoder

När en användare klickar på en knapp utlöses ett click-event.

<Button Click="KlickSpara" Margin="10" Padding="10">Spara</Button>
void KlickSpara(object sender, RoutedEventArgs e)
{
    MessageBox.Show("Du sparade dina ändringar!");
}

Referens till kontroller: Name-attributet

Med Name-attributet kan vi referera till kontroller i C#-koden:

<TextBox Name="txbResultat" Margin="10" Padding="10"></TextBox>
// Läs innehållet i textfältet
string innehall = txbResultat.Text;

// Sätt nytt innehåll i textfältet
txbResultat.Text = "Nytt innehåll visas här!";

Visa en list i en ListBox

Innehållet i en lista kan visas i en ListBox-kontroll:

<ListBox Name="lbResultat" Margin="10" Padding="10"></ListBox>
List<string> namnLista =["Anna", "Bertil", "Cecilia"];

// Sätt listan som källa för ListBox-kontrollen
lbResultat.ItemsSource = namnLista;

// Uppdatera ListBox-kontrollen med ny data
lbResultat.Items.Refresh();
PreviousLathund: koda i konsolenNextKompilering och publicering

Last updated 1 month ago

Was this helpful?