Fönster i Raylib
Skapa fönster
Att skapa ett nytt fönster för Raylib görs med en enkel kodrad:
Raylib.InitWindow(800, 600, "Hello World");
800 är fönstrets bredd, 600 dess höjd, och "Hello World" är vad som kommer att stå i titeln.
WindowShouldClose()
Returnerar False så länge användaren inte skickat signalen att fönstret borde stängas – till exempel genom att trycka på krysset.
Ett vanligt sätt att bygga spelets grund-loop är att använda denna ihop med en while-loop:
while (!Raylib.WindowShouldClose())
{
// Spelets logik
}
Ett enkelt komplett exempel
I exemplet nedan initieras Raylib-fönstret. Sedan körs en loop så länge fönstret är öppet, och varje bildruta ritas först en vit bakgrund och sedan en magentafärgad cirkel.
using Raylib_cs;
Raylib.InitWindow(800, 600, "The title of my window");
Raylib.SetTargetFPS(60);
while (!Raylib.WindowShouldClose())
{
Raylib.BeginDrawing();
Raylib.ClearBackground(Color.WHITE);
Raylib.DrawCircle(100,100,100,Color.MAGENTA);
Raylib.EndDrawing();
}
Snippet
Här är koden för en snippet som skapar grundkoden för Raylib:
"Raylib-boilerplate": {
"prefix": "rayl",
"body": [
"using Raylib_cs;\n",
"Raylib.InitWindow(${1:800}, ${2:600}, \"${3:Title}\");",
"Raylib.SetTargetFPS(60);\n",
"while (!Raylib.WindowShouldClose())",
"{",
" $0\n",
" Raylib.BeginDrawing();",
" Raylib.ClearBackground(Color.WHITE);",
" Raylib.EndDrawing();",
"}"
]
},
Last updated
Was this helpful?