C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • int
  • string
  • float
  • double
  • bool
  • char
  • Char.Is…
  • Andra heltal
  • Void
  • Null

Was this helpful?

  1. Grundläggande

Datatyper […]

PreviousExterna resurserNextString

Last updated 2 months ago

Was this helpful?

int

Integer, heltal.

int x = 3;

string

En string är en text – en serie tecken efter varandra.

string s = "Hello";

float

Flyttal, decimaltal.

float y = 3.4692f;

Console.WriteLine(y:N2) // Skriver ut talet med 2 decimaler

double

Decimaltal som kan innehålla större tal – dubbelt så stora som floats.

double x = 7.892

Console.WriteLine(x:N2) // Skriver ut talet med 2 decimaler

bool

Boolskt värde, är antingen true eller false.

bool z = true;

char

Ett tecken.

char c = 'ä';

Char.Is…

I klassen Char finns flera metoder för att undersöka char-tecken. Till exempel:

Char.IsDigit(c) // true om c är en siffra
Char.IsLetter(c) // true om c är en bokstav
Char.IsLetterOrDigit(c) // true om c är en siffra eller en bokstav
Char.IsUpper(c) // true om c är en STOR BOKSTAV
Char.IsWhiteSpace(c) // true om c är ett mellanslag, en tabb eller en radbrytning

Observera att definitionen av "siffra" här inte bara inkluderar tecknen 0–9 utan också till exempel thailändska siffertecken.

Andra heltal

Överkurs: det finns ett antal olika sätt att spara heltal, och de har olika min- och maxvärden.

  • int, eller int32, är en 32-bitars integer. Den använder 32 ettor och nollor (bits/bitar) för att lagra ett heltal som kan vara positivt eller negativt. En av bitarna används för att avgöra ifall talet är positivt eller negativt.

  • long, eller int64, är en 64-bitars integer.

  • short, eller int16, är en 16-bitars integer.

  • uint, ulong och ushort är versioner av int, long och short som inte kan bli negativa – men i gengäld kan mäta större positiva tal. Eftersom ingen bit används för att avgöra om talet är positivt/negativt.

Vilken som är lämplig vid vilket tillfälle beror på hur höga tal man behöver lagra samt hur viktigt det är att spara på minnesutrymmet.

Console.WriteLine(int.MaxValue); //   2147483647
Console.WriteLine(int.MinValue); //  -2147483648
Console.WriteLine(uint.MaxValue); // 4294967295
Console.WriteLine(uint.MinValue); // 0

Console.WriteLine(long.MaxValue); //   9223372036854775807
Console.WriteLine(long.MinValue); //  -9223372036854775808
Console.WriteLine(ulong.MaxValue); // 18446744073709551615
Console.WriteLine(ulong.MinValue); // 0

Console.WriteLine(short.MaxValue); // 32767
Console.WriteLine(short.MinValue); // -32768
Console.WriteLine(ushort.MaxValue); // 65535
Console.WriteLine(ushort.MinValue); // 0

Void

Null

Null är inte heller riktigt en datatyp, utan snarare "icke-data". En string-variabel som ges värdet null är inte ens en tom string – det är ett icke-värde.

Void är egentligen inte en datatyp – det är mer ett ord som används när man specifikt inte förväntar sig någon data. Void används bara som returdatatyp för som inte ska returnera något.

Mer om strings finns här
metoder