Grafik*
GraphicsDevice
En abstraktion som ger tillgång till renderingssystemet.
Clear()
Rensar skärmen/fönstret, använder färgen som anges som parameter.
Color
Datatyp som MonoGame använder för att hantera förg.
Värdena som anges som parametrar är mängden rött, grönt och blått som färgen ska innehålla, på skalan 0–255. Anges ett fjärde värde så tolkas det som mängden "Alpha", alltså genomskinlighet där 0 är helt genomskinligt och 255 är helt ogenomskinligt.
Texture2D
Ett Texture2D-objekt är en tvådimensionell bild. Oftast skapas de genom att man laddar in resources som man tidigare förberett i MCGB Editor*.
Man kan också skapa nya Texture2Ds. När de skapas är de då helt tomma.
GetData<Color>()
Avancerat – Fyller en array med färgdatan från texturen. Första parametern ska vara den array som fylls med datan; den måste ges samma storlek som det totala antalet pixlar i texturen.
Arrayen är endimensionell – alla pixlar ligger efter varandra. Den är organiserad i rader, så först ligger alla pixlar på bildens första rad, sedan alla på bildens andra rad, sedan tredje raden, osv.
För att byta färg på en enskild pixel i arrayen används sedan vanlig indexering, och datatypen här är Color.
SetData()
Avancerat – Motsvarigheten till GetData(). Används för att stoppa in en array med färgdata in i en Texture2D.
SpriteBatch
2D-grafik i Monogame ritas ut med SpriteBatches. När man skapar ett nytt Monogame-projekt får man automatiskt en SpriteBatch-variabel i Game1-klassen:
Och den initieras och kopplas till sysyemets renderingssystem (GraphicsDevice) i LoadContent:
Därefter kan den användas i Draw() för att rita ut Texture2D-objekt till MonoGame-fönstret.
Begin()
Aktiverar en SpriteBatch och gör den redo för att börja rita ut sprites till skärmen.
End()
Avslutar en SpriteBatch' ritande för den här bildrutan.
Draw()
Ritar ut en Texture2D till skärmen. Första parametern är alltid den textur som ska ritas ut och den sista är den färg som texturen ska färgas med. Använd Color.White
om du bara vill använda texturens normala färger.
Vill man bara rita ut en del av en Texture2D så kan man ange en extra rektangel som beskriver vilken del som ska klippas ut och visas.
Det finns även andra varianter av Draw() som inte dokumenteras här.
Last updated