C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Första gången efter ny Git-installation
  • Arbeta med Git (+GitHub) och Visual Studio Code
  • Skapa ett projekt och göra det till ett repository + koppla till GitHub (en gång per projekt)
  • Commits (då och då)
  • Push (en gång per lektion)
  • Lämna in en Git-länk (en gång per projekt)
  • Göra ett projekt publikt
  • Återgå till den senaste committen
  • Ångra den senaste committen
  • Avancerat: gå tillbaka flera commits på en gång

Was this helpful?

  1. Mjukvara

Git & GitHub […]

PreviousFelsökningNextGit-begrepp

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

Saker som behövs:

    • winget install Microsoft.VisualStudioCode

    • winget install git.git

    • Mac

      • Om Homebrew är installerat: brew install git

      • Ingår i Xcode command line tools: xcode-select –-install

        • OBS! Inte bara Git, kräver 1–2gb hårddiskutrymme

      • Finns som .

  • Ett konto på .

Kan vara väldigt bra:

  • (lägger till bl.a visuell historik direkt i vscode)

Första gången efter ny Git-installation

  • Gå till Terminal i menyn och välj New terminal.

  • I terminalen som dyker upp längst ner, skriv:

    • git config --global user.name "Förnamn Efternamn" , fast med dina namn, och tryck enter.

    • git config --global user.email "fornamn.efternamn@elev.ga.ntig.se" , fast med den E-mailadress du registrerade dig med på GitHub, och tryck enter.

Arbeta med Git (+GitHub) och Visual Studio Code

Skapa ett projekt och göra det till ett repository + koppla till GitHub (en gång per projekt)

  • Source Control → Initialize Repository.

  • Tryck F1 och sök "add gitignore". Välj Visual Studio.

  • Tryck "Publish Branch"

    • Första gången: Följ instruktionerna för att knyta Visual Studio Code till github-kontot.

      • "The extension 'GitHub' wants to sign in using GitHub" --> Allow

      • Låt VSCode öppna länken i webbläsaren.

      • "Authorize Visual Studio Code to access GitHub".

      • "This site is trying to open Visual Studio Code" --> Open

      • "Allow an extension to open this URI?" --> Open

  • Välj "Publish to GitHub public repository".

    • Första gången: Följ instruktionerna för att låta Visual Studio Code ladda upp filer.

      • GitHub Sign in --> "Sign in with your browser"

      • Godkänn

      • Gå tillbaka till Visual Studio Code.

Commits (då och då)

  • Gör ändringar i projektet.

  • Gå till Source Control.

  • (Kryssa ur eventuella filer du inte vill ha med i committen.)

  • Fyll i en kort Summary.

  • Tryck Commit (Ctrl+Enter i Summary-rutan funkar också).

Push (en gång per lektion)

När du gjort alla commits för denna gång och t.ex. ska stänga av datorn eller lämna lektionen.

  • Gå till Source Control

  • Tryck Sync Changes.

Lämna in en Git-länk (en gång per projekt)

  • Gå till projektsidan på github.com.

  • Kopiera URL:en i adressfältet

  • Kopiera länken och lämna in. Numera kan man lägga till länkar direkt i sitt svar i Classroom!

Göra ett projekt publikt

Om man råkat göra ett projekt privat på GitHub.com…

  • Gå till projektsidan på github.com.

  • Gå till "Settings".

  • Bland knapparna längst ner finns "Make Public".

  • Skriv in repots namn för att bekräfta.

Återgå till den senaste committen

  • Gå till Source Control i Visual Studio Code.

  • Högerklicka på filen eller filerna du vill återställa.

    • (Du kan markera flera filer genom att klicka på den första filen, hålla nere shift och klicka på den sista filen)

  • Välj "Discard changes".

Ångra den senaste committen

  • Gå till Source Control i Visual Studio Code.

  • Öppna "Commits" i listan under "Changes" för att se en lista med alla commits.

  • Högerklicka på den senaste committen.

  • Välj "Revert commit".

    • Välj alternativet med "--no-edit".

Avancerat: gå tillbaka flera commits på en gång

  • Gå till Source Control i Visual Studio Code.

  • Öppna "Commits" i listan under "Changes" för att se en lista med alla commits.

  • Högerklicka på den commit du vill gå tillbaka till.

    • Välj "Reset current branch to commit". Välj Hard.

  • Expandera "changes to pull from Origin on GitHub".

  • Högerklicka på den senaste/nyaste committen.

    • Välj "Reset current branch to commit". Välj Soft.

  • Gör en ny commit. Denna commit kommer nu att innebära en radering av alla ändringar som fanns i alla commits mellan den senaste committen och den du återställde till.

Se till att ha installerat, och VSCode-tillägget "gitignore".

Skapa projektet .

OBSERVERA: Kräver .

OBSERVERA: Kräver .

Visual Studio Code
Gitignore-extension
Git
standalone installer
GitHub
GitLens-extension
git
som vanligt
GitLens
GitLens