Lathund: koda i konsolen
Svenska tecken i konsollen
Ibland kan det vara problem med svenska tecken i konsollen. Om det är problem skriv följande kod i början av programmet.
Kommentarer
Genom att skriva // framför något så gör man så det inte tolkas som kod utan som en kommentar.
Variabler
Variabler lagrar information – allt man vill kunna komma ihåg i programmet lagras i variabler.
Varje variabel har en datatyp. När man skapar en variabel så anger man vilken sorts information som ska lagras i den.
Man kan ändra på en variabels värde i efterhand. = funkar alltid, så länge variabeln är på vänster sida och det du vill ändra dess värde till är på höger.
Läsa in data
Används för att skriva ut saker till användaren eller läsa in saker.
Läsa in tal med TryParse
Tryparse gör att man kan göra om en string till en int.
Villkorssatser
If gör att man kan ha kod som bara körs om ett villkor stämmer (är true).
I exemplet nedan används också else if och else för att skapa en kedja.
Villkor och jämförelser
Mellan parenteserna i if-satser och loopar skriver man någon form av jämförelse som blir sann eller falsk. Vanliga jämförelser kan vara:
==
"Är exakt lika med"!=
"Är inte lika med">
"Är större än"<
"Är mindre än"<=
"Är större än eller lika med">=
"Är mindre än eller lika med
Man kombinerar ofta jämförelser med varandra, genom att använda && (och), || (eller).
Upprepa med loopar
En loop när man inte vet hur många gånger koden skall köras.
En while-loop funkar exakt som en if-sats, utom att när koden som står under den är klar, så gör den jämförelsen igen – och om den fortfarande är true så kör den en gång till.
Observera att exemplet ovan kan användas för alla möjliga jämförelser – så fort du vill begränsa användarens input, göra så att hen inte får gå vidare förrän hen skrivit in något som är "rätt sorts input", så kan du använda en while.
En sorts loop som är väldigt bra när man vill köra en loop ett specifikt antal gånger. For-loopar funkar egentligen som while-loopar, men inkluderar en räknare.
Med listor kan man ha flera värden i samma variabel.
Man kan läsa av och ändra på vad som finns på platser i en lista genom indexering. Varje plats i listan är numrerad från 0 och uppåt.
Man kan också kolla hur lång en lista är med Count, lägga till saker med Add och ta bort med Remove eller RemoveAt.
Med en foreach-loop kan man gå igenom listan och läsa av varje sak i den i tur och ordning.
En metod är en bit återanvändbar kod, som kan anropas från andra delar av koden. Metoder som är statiska är helt separata från resten av koden – de kan inte komma åt variabler som inte är deras egna. Metoder är överlag lite som Las Vegas: Det som händer i metoden stannar i metoden. Om man inte specifikt säger något annat.
Parametrar
För att få in data i en metod används parametrar. Det gör man generellt när man vill att en och samma metod ska kunna göra delvis olika saker beroende på vilken data den ges.
Returnering
Om man vill ta med sig något från inifrån en metod så använder man return.
Klasser
Varje klass läggs normalt i en egen fil.
Last updated
Was this helpful?