C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Rektanglar
  • DrawRectangle()
  • DrawRectangleLines(), DrawCircleLines()
  • DrawRectangleRec()
  • Cirklar och elipser
  • DrawCircle()
  • DrawCircleV()
  • DrawCircleSector()
  • DrawEllipse()
  • Andra former
  • DrawTriangle()
  • DrawPoly()
  • Linjer
  • DrawLine()
  • DrawLineV()
  • DrawLineEx()
  • DrawLineBezierQuad()

Was this helpful?

  1. Annat
  2. RayLib […]

Geometriska former

PreviousGrundläggande grafikNextBilder och texturer

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

Rektanglar

DrawRectangle()

Raylib.DrawRectangle(10, 10, 30, 40, Color.ORANGE);

Parametrarna är, i tur och ordning: X- och Y-position för rektangelns övre vänstra hörn, rektangelns bredd och höjd, och dess färg.

DrawRectangleLines(), DrawCircleLines()

Fungerar precis som DrawCircle respektive DrawRectangle, men använder färgen för att rita ut respektive forms kanter istället för att fylla dem.

Raylib.DrawCircleLines(150, 200, 40, Color.MAGENTA);

DrawRectangleRec()

Fungerar precis som DrawRectangle, men tar emot ett -objekt istället för koordinater och bredd/höjd.

Rectangle r1 = new Rectangle(10,5,30,15);
Raylib.DrawRectangleRec(r1, Color.PINK);

Cirklar och elipser

DrawCircle()

Raylib.DrawCircle(150, 200, 40, Color.MAGENTA);

Parametrarna är, i tur och ordning: X- och Y-position för cirkelns mitt, cirkelns radie, och cirkelns färg.

DrawCircleV()

Vector2 midPoint = new Vector2(100, 100);
Raylib.DrawCircleV(midPoint, 40, Color.PINK);

DrawCircleSector()

Ritar en del av en cirkel.

Vector2 midPoint = new Vector2(100, 100);
Raylib.DrawCircleSector(midPoint, 50, 0, -45, 100, Color.PINK);

Parametrarna är alltså mittpunkten, radien, startgraden, slutgraden, antalet segment som ska ritas ut samt färgen. Graderna utgår från att noll är rakt nedåt, och räknar motsols(!). Med andra ord är 0 nedåt, 90 är rakt åt höger och −90 är rakt åt vänster.

DrawEllipse()

Ritar ut en ellips. Parametrarna är mittpunktens x- och y-värde, den horisontella radien och den vertikala radien.

Raylib.DrawEllipse(100, 250, 50, 200, Color.PINK);

Andra former

DrawTriangle()

Vector2 top = new Vector2(150, 100);
Vector2 bottomLeft = new Vector2(100, 150);
Vector2 bottomRight = new Vector2(200, 150);

Raylib.DrawTriangle(top, bottomLeft, bottomRight, Color.GRAY);

OBSERVERA: Ange vektorerna i motsols ordning.

DrawPoly()

Ritar en polygon. Parametrarna är mittpunkten, antalet sidor, radien, rotationen och färgen.

Raylib.DrawPoly(centerPoint, 7, 64, 0, Color.GREEN);

Linjer

DrawLine()

Ritar en linje mellan två punkter. Parametrarna är startpunktens x- och y-värden och slutpunktens x- och y-värde, samt färgen.

Raylib.DrawLine(10, 10, 10, 20, Color.PINK);

DrawLineV()

  Vector2 start = new Vector2(10,10);
  Vector2 end = new Vector2(10,20);

  Raylib.DrawLineV(start, end, Color.RED);

DrawLineEx()

Precis som DrawLineV fast med en extra parameter: tjockleken.

Raylib.DrawLineEx(start, end, 10, Color.GREEN);

DrawLineBezierQuad()

Rita en böjd linje. Funkar som DrawLineEx, men med en extra parameter: en punkt som linjen böjer sig mot.

  Vector2 start = new Vector2(10,10);
  Vector2 end = new Vector2(100,100);
  Vector2 control = new Vector2(200, 10);

  Raylib.DrawLineBezierQuad(start, end, control, 5, Color.GREEN);

Ritar en cirkel men använder en som mittpunkt.

Ritar ut en triangel. Parametrarna är triangelns tre hörn som samt den färg triangeln ska ha.

Ritar en linje mellan två punkter. Parametrarna är en för startpunkten, en vektor2 för slutpunkten, samt färgen.

Rectangle
Vector2
Vector2
vektor2