C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

  1. Tekniker

Gå igenom en array (eller lista)

PreviousGame statesNextLänkade listor och andra strukturer

Last updated 4 years ago

Was this helpful?

I en array används index från 0 till X, där X är 1 mindre än antalet saker i arrayen. Om det finns 3 saker så finns index 0, 1 och 2.

Detta kan utnyttjas för att effektivisera kod.

Istället för att skriva:

string[] choices = {"Start", "Options", "Quit"};
Console.WriteLine(choices[0]);
Console.WriteLine(choices[1]);
Console.WriteLine(choices[2]);

Så kan man skapa en loop vars räknare först är 0, sedan 1, sedan 2:

string[] choices = {"Start", "Options", "Quit"};
int i = 0;

while (i < choices.Length)
{
  Console.WriteLine(choices[i]);
  i++;
}

Detta gör att även om man skulle lägga till tio nya namn till arrayen så kommer alla de nya namnen att skrivas ut tillsammans med de gamla.

Detta kan även göras med listor och givetvis fungerar en lika bra (om inte bättre).

string[] choices = {"Start", "Options", "Quit"};

for (int i = 0; i < choices.length; i++)
{
  Console.WriteLine(choices[i]);
}
string[] choices = {"Start", "Options", "Quit"};

foreach (string choice in choices)
{
  Console.WriteLine(choice);
}

Denna teknik används MYCKET, till exempel för att:

  • Skriva ut alla saker i en array

  • Undersöka varje grej i en array och se om den stämmer överens med något man letar efter

  • Ändra på varje grej i en array (t.ex. fylla den med slumptal).

är i princip skapade för exakt det här:

for-loop
Foreach-loopar