Pseudokod och diagram
Pseudokod
"Pseudo-" beskriver något som ser ut som, men inte riktigt är, något annat – pseudovetenskap är inte vetenskap, men ser ofta ut som vetenskap.
Pseudokod är text som ser ut som kod, och beskriver logik, men som inte är körbar kod. Det finns inga regler för hur pseudokod ska skrivas, utan det är mer ett sätt att planera sin kod innan man skriver den – utan att behöva komma ihåg syntax eller bry sig om exakt hur språket fungerar.
Ett exempel:
Slumpa ett tal.
Läs in en siffra
Kolla om siffran är lägre än talet
Säg att spelaren måste gissa högre
Kolla om siffran är högre än talet
Säg att spelaren måste gissa högre
Kolla om siffran är exakt rätt
Gratulera spelaren
Om den inte är rätt, läs in en ny siffra
Ingenstans finns några if-satser eller några WriteLines, men det är ändå tydligt att det är en algoritm – och att den skulle kunna skrivas, med lite modifikationer, i C# eller valfritt annat programmeringsspråk.
Flödesscheman / aktivitetsdiagram
Flödesscheman är ett mer grafiskt sätt att anteckna inför kodning.
Aktiviteter – Saker som utförs – ritas normalt ut som rektanglar
Beslut – punkter där programmet ska göra ett val mellan två (eller flera) alternativ – ritas ut som romber
Pilar visar hur flödet går.
Last updated