Tuples
Tuples är ett sätt att lagra flera bitar information i samma variabel.
Datatypen för variabeln anges då som en parentes, och i den parentesen skriver man datatyperna som ska ingå, i ordning.
(int, int) coordinate = (3, 4);
(string, int) property = ("strength", 10);
När man gör som i exemplen ovan så får varje egenskap ett automatiskt namn, utifrån modellen item#, där # är numret i ordningen för den datan.
Så för att få ut trean ur koordinaten skulle man skriva:
Console.WriteLine(coordinate.item1);
Och för att få fram värdet 10 så skulle man skriva:
Console.WriteLine(property.item2);
Observera alltså att namngivningen börjar på 1 och inte 0!
Namnge en tuples egenskaper
Man kan ge egenskaperna namn, som man då bestämmer när man skapar datatypen.
(int x, int y) coordinates = (3, 4);
Console.WriteLine(coordinates.x);
Tuples i arrayer och listor
(int x, int y)[] coordinateArray = new (int, int)[10];
List<(int x, int y)> coordinateList = new List<(int, int)>();
Tuples som returtyp
static (int x, int y) GetCoordinates()
{
return (5, 6)
}
Tuples som parameter
static void ReceiveCoordinate((int x, int y) coord)
{
Console.WriteLine(coord.x);
}
Last updated
Was this helpful?