Rectangle är en datatyp som beskriver rektanglar. De kan användas både för att rita ut rektanglar på skärmen och för att kolla kollisioner.
// Skapar två rektanglarRectangle r1 =newRectangle(10,10,50,20);Rectangle r1 =newRectangle(5,5,50,20);// Ritar ut en rektangelRaylib.DrawRectangleRec(r1,Color.SKYBLUE);// Kollar ifall två rektanglar överlappar varandrabool isColliding =Raylib.CheckCollisionRecs(r1, r2);
Man kan ändra på en rektangels egenskaper i efterhand.
r1.X+=3;r1.Y=90;r1.Width=50;r1.Height=30;
Rectangle och List
Rectangles är inte klasser – de är Structs. Det betyder att om man lagrar rectangles i en lista, så kan man inte ändra rektanglarna direkt i listan.
List<Rectangle> rects =newList<Rectangle>();rects.Add(newRectangle());rects.Add(newRectangle());rects.Add(newRectangle());rects.Add(newRectangle());// SÅHÄR KAN MAN INTE GÖRArects[1].X=5;// GÖR SÅHÄR ISTÄLLETRectangle tmp =rects[1];tmp.X=5;rects[1] = tmp;