C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Matematiska
  • + Addition och konkatenering
  • - Subtraktion.
  • / Division.
  • * Multiplikation.
  • % Modulus
  • Tilldelning
  • = Tilldela ett värde till en variabel
  • += Addera något till variabelns värde.
  • ++ Lägg till 1 till variabelns värde.
  • -= Subtrahera något från variabelns värde.
  • -- Dra ifrån 1 från variabelns värde.
  • Boolska
  • == Lika med
  • != Inte lika med
  • > < Större än, mindre än.
  • <= >= Större än eller lika med, Mindre än eller lika med
  • Logiska
  • && And (Och)
  • || Or (Eller)
  • Specialoperatorer
  • . Member access
  • .? Null conditional
  • ? : Ternary
  • ?? Null-coalescing

Was this helpful?

  1. Grundläggande

Operatorer

Matematiska

+ Addition och konkatenering

int x = 4 + 6; // Addition
string s = "hej " + "då" // Konkatenering
string s2 = "Värdet på x är " + x;

- Subtraktion.

int x = 6 - 4;

/ Division.

int x = 6 / 3;

OBS: Om man delar ett heltal (int eller long) med ett annat heltal blir resultatet alltid ett heltal – decimaler trunkeras bort.

* Multiplikation.

int x = 2 * 3;

% Modulus

Räknar ut resten.

int x = 5 % 2;

x blir lika med 1, eftersom det är vad man får kvar när man delat 5 med 2.

Tilldelning

= Tilldela ett värde till en variabel

i = 6;

+= Addera något till variabelns värde.

i += 5;

++ Lägg till 1 till variabelns värde.

i++;

-= Subtrahera något från variabelns värde.

i -= 5; 

-- Dra ifrån 1 från variabelns värde.

i--;

Boolska

== Lika med

Är operanderna likadana?

bool x = 4 == 4; // true eftersom 4 är samma som 4

!= Inte lika med

Är operanderna olika?

bool x = 4 != 5; // true eftersom det stämmer att 4 och 5 är olika

> < Större än, mindre än.

bool x = 4 > 3;

<= >= Större än eller lika med, Mindre än eller lika med

bool x = 4 >= 4; // Blir true eftersom fyra är större än eller lika med fyra

bool y = 3 <= 10;

Logiska

&& And (Och)

True om båda operanderna är true, dvs det är true på båda sidorna om &&.

bool x = true && true; // resultatet är true
bool y = true && false; // resultatet är false

|| Or (Eller)

True om minst en av operanderna är true.

bool x = true || false; // true; det räcker om den ena är true.
bool y = false || false; // false
bool z = (3 == 2) || x; // true; x är true även om 3 inte är samma som 2.

Specialoperatorer

. Member access

Används för att komma åt variabler och metoder som ingår i andra objekt. Varje string har till exempel en inbyggd egenskap, en "medlem", som heter Length.

string s = "Hello";
Console.WriteLine(s.Length); // 5
Console.WriteLine("Worlds".Length); // 6

.? Null conditional

string s = null;
Console.WriteLine("Längd: " + s?.Length); // Längd: 
Console.WriteLine("Längd: " + s.Length); // Runtime-fel

? : Ternary

Ternary-operatorn fungerar som en förkortad if-sats och består av tre delar – ett villkor, ett värde som gäller ifall villkoret är sant och ett värde som gäller ifall villkoret är falskt.

int i = 1;

// Om i == 1 så blir name lika med "Micke", annars blir name lika med "Mira".
string name = i == 1 ? "Micke" : "Mira";

?? Null-coalescing

Null-coalescing-operatorn används när det finns en risk för att ett värde är null, och gör så att ett alternativt värde kan tilldelas.

// actualName får samma värde som name, förutsatt att name inte är null.
// om name är null så blir actualName "Micke" istället.
string actualName = name ?? "Micke";

PreviousTypkonverteringNextBoolska satser

Last updated 6 months ago

Was this helpful?

Används precis som Member access-operatorn men gör att man inte får ett ifall objektet är null.

runtime-fel