RESTful client*
Snabbstart
Nedanstående exempelkod skapar ett klientobjekt och ett requestobjekt, skickar requesten genom klienten för att få ett response, och deserialiserar response-objektets text till en instans av Pokemon-klassen.
HttpClient
En klass som sköter kommunikationen med API-servern.
Skapar ett klientobjekt som kommer att skicka requests till PokeAPI.
BaseAddress behöver egentligen inte ändras, men det är praktiskt ifall man ska göra många anrop till url:er som börjar på samma sätt.
GetAsync, PostAsync, PutAsync, DelAsync
Dessa metoder används för att skicka en request till en RESTful API-server och leverera resultatet.
Välj rätt metod:
PostAsync
POST
Skapa en ny resurs
GetAsync
GET
Hämta data om en resurs
PutAsync
PUT
Ändra en resurs
DelAsync
DELETE
Ta bort en resurs
Post och Put vill också ha en body – alltså det som ska skickas in.
HttpResponseMessage
Ett HttpResponseMessage-objekt innehåller det svar servern skickat tillbaka.
StatusCode
För att slippa skriva System.Net hela tiden kan du använda ett using-statement högst upp i filen:
Content
Content är det "innehåll" servern svarat med.
Om det är JSON så finns ett enklare sätt – inkludera System.Net.Http.Json
och använd ReadFromJsonAsync
istället för ReadAsStringAsync
.
Kommunicera med en lokal server
Om du vill anropa en lokal server (localhost) men får ett felmeddelande om ett SSL-fel, så kan du kör denna kod i terminalen för att det ska fungera:
Öppna databas-API:er
Steam-API
Last updated
Was this helpful?