Konsolen (Console)
Skriva text
Console.WriteLine()
Skriver ut något till konsollen.
Console.ReadLine()
Läser in en string från användaren och väntar på Enter-tryckning. Returnerar stringen så att den kan lagras i en variabel eller användas i koden.
Console.OutputEncoding
Ändrar vilken teckenkodning som ska användas när saker skrivs ut till konsolen.
Med UTF-8 som teckenkodning kan man använda fler tecken – till exempel emojis som 🤖.
Console.Clear()
Rensar skärmen.
Färg
Console.ForegroundColor
Variabel vars värde avgör färgen på texten i konsollfönstret.
OBSERVERA: detta gäller enbart text som skrivs efter det att färgen ändrats. Text som redan skrivits ut förändras inte.
Console.BackgroundColor
Variabel vars värde avgör färgen på texten i konsollfönstret.
OBSERVERA: detta gäller enbart text som skrivs efter det att färgen ändrats. Text som redan skrivits ut förändras inte.
Console.ResetColor
Återställer för- och bakgrundsfärg till konsollens vanliga.
ANSI-färger
ANSI är en gammal textstandard, med koder som fortfarande kan användas för att formatera text i konsollen. Man börjar varje kommando med \x1b[
, följt av en siffra och sedan m
. En komplett lista finns här.
I exemplet nedan används alltså \x1b[34m
för att aktivera blå färg, och sedan används \x1b[0m
för att återgå till normal färg.
Fönstret
Console.Title
Ändrar konsollfönstrets namn.
Console.Beep()
Gör ett ljud!
Pekaren
Console.SetCursorPosition()
Bestäm pekarens position i x- och y-led. Tar emot två int-värden.
OBSERVERA: y-axeln är omvänd! Med andra ord, den första raden är 0, den andra är 1, den tredje är 2… Och "origo" ligger uppe i vänstra hörnet.
Console.GetCursorPosition()
Läs av pekarens position i x- och y-led. Returnerar en tuple där det första värdet är x, det andra y.
Console.CursorLeft
Pekarens position i x-led, räknat från fönstrets vänstra kant (den första "kolumnen" är 0)
Console.CursorTop
Pekarens position i y-led, räknat från fönstrets överdel.
Last updated