C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Skriva ut och läsa in text
  • Console.WriteLine()
  • Console.Write()
  • Console.Clear()
  • Console.ReadLine()
  • Console.ReadKey()
  • Console.KeyAvailable
  • Console.OutputEncoding
  • Färg
  • Console.ForegroundColor
  • Console.BackgroundColor
  • Console.ResetColor
  • ANSI-färger
  • Fönstret
  • Console.Title
  • Console.Beep()
  • Pekaren
  • Console.SetCursorPosition()
  • Console.GetCursorPosition()
  • Console.CursorLeft
  • Console.CursorTop

Was this helpful?

  1. Grundläggande

Konsolen (Console)

Skriva ut och läsa in text

Console.WriteLine()

Skriver ut något till konsolen, med en radbrytning i slutet.

Console.WriteLine("Hello!");

Console.Write()

Skriver ut något till konsolen, utan radbrytning efteråt.

Console.Write("Hello");
Console.Write("World");

Console.Clear()

Rensar skärmen.

Console.Clear();

Console.ReadLine()

Läser in en string från användaren och väntar på Enter-tryckning. Returnerar stringen så att den kan lagras i en variabel eller användas i koden.

string answer = Console.ReadLine();

Console.ReadKey()

Läser in ett knapptryck från användaren. Pausar körningen av programmet tills en knapptryckning sker.

ConsoleKey key = Console.ReadKey();

Console.KeyAvailable

Kollar om en knapptryckning skett sedan förra gången ReadLine eller ReadKey kördes. Praktisk för när man t.ex. inte vill att körningen av programmet ska pausas när man kör en ReadKey().

if (Console.KeyAvailable)
{
  ConsoleKey key = Console.ReadKey();
}

Console.OutputEncoding

Ändrar vilken teckenkodning som ska användas när saker skrivs ut till konsolen.

Console.OutputEncoding = System.Text.Encoding.UTF8;

Med UTF-8 som teckenkodning kan man använda fler tecken – till exempel emojis som 🤖.

Console.WriteLine("🤖");

Färg

Console.ForegroundColor

Variabel vars värde avgör färgen på texten i konsolfönstret.

Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Cyan;

OBSERVERA: detta gäller enbart text som skrivs efter det att färgen ändrats. Text som redan skrivits ut förändras inte.

Console.BackgroundColor

Variabel vars värde avgör färgen på texten i konsolfönstret.

Console.BackgroundColor = ConsoleColor.Magenta;

OBSERVERA: detta gäller enbart text som skrivs efter det att färgen ändrats. Text som redan skrivits ut förändras inte. Man kan använda Console.Clear() för att fylla skärmen med den nya bakgrundsfärgen.

Console.ResetColor

Återställer för- och bakgrundsfärg till konsolens vanliga.

Console.ResetColor();

ANSI-färger

I exemplet nedan används alltså \x1b[34m för att aktivera blå färg, och sedan används \x1b[0m för att återgå till normal färg.

Console.WriteLine("\x1b[34mBlå\x1b[0m färg");

Fönstret

Console.Title

Ändrar konsolfönstrets namn.

Console.Title = "Mitt fina fönster";

Console.Beep()

Gör ett ljud!

Console.Beep(294,1000) // 1 sekunds (1000 millisekunders) beep i D.

Pekaren

Console.SetCursorPosition()

Bestäm pekarens position i x- och y-led. Tar emot två int-värden.

Console.SetCursorPosition(20, 10); // Plancera pekaren på column 20, rad 10

OBSERVERA: y-axeln är omvänd! Med andra ord, den första raden är 0, den andra är 1, den tredje är 2… Och "origo" ligger uppe i vänstra hörnet.

Console.GetCursorPosition()

(int x, int y) = Console.GetCursorPosition();

Console.CursorLeft

Pekarens position i x-led, räknat från fönstrets vänstra kant (den första "kolumnen" är 0)

Console.CursorLeft = 20; // Placera pekaren i kolumn 20
Console.CursorLeft -= 5; // Flytta pekaren fem steg åt vänster

Console.CursorTop

Pekarens position i y-led, räknat från fönstrets överdel.

Console.CursorTop = 10; // Placera pekaren på rad 10
Console.CursorTop-- // Flytta pekaren 1 rad uppåt

PreviousBoolska satserNextIf-satser

Last updated 2 months ago

Was this helpful?

ANSI är en gammal textstandard, med koder som fortfarande kan användas för att formatera text i konsolen. Man börjar varje kommando med \x1b[, följt av en siffra och sedan m. .

Läs av pekarens position i x- och y-led. Returnerar en där det första värdet är x, det andra y.

En komplett lista finns här
tuple