Namngivning
Språk och "bra namn"
Namnen i ett projekt bör alla vara på samma språk och följa samma mönster.
Ett bra namn är tydligt och beskriver informationen variabeln innehåller, eller den handling metoden gör. "hitPoints" är ett bättre namn än "x".
Variabler Parametrar Properties
Den data som lagras
_hitPoints movementX hasBeenHit weaponDamage moneyOwed
Metoder
Den handling som utförs Ett verb
CheckCollision Draw Update LoadSavegame ApplyMovementVector
Klasser
Kategorinamn i singular
Enemy Level Powerup Button Book
PascalCase och camelCase
PascalCase: Inga mellanslag mellan orden, stor bokstav (versal) i början av varje ord.
camelCase: Inga mellanslag mellan orden, liten bokstav i början men i övrigt stor bokstav (versal) i början av varje ord.
Exempel
Projekt
PascalCase
SpaceShooter
PacMan
BreakoutClone
PascalCase
TakeDamage()
RestoreOriginalPosition()
Rest()
PascalCase
Enemy
ProjectileTarget
PowerupBox
PascalCase
HitPoints
Klassvariabler: public, protected
PascalCase
IsAlive
Klassvariabler: private
camelCase
_hitPoints
Lokala variabler ("vanliga variabler")
camelCase
hitPoints
mana
isFloating
Parametrar
camelCase
name
movementVector
Understreck
Understreck används i början av privata/protected variabler i klasser, och ingen annanstans.
Last updated