C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Språk och "bra namn"
  • PascalCase och camelCase
  • Exempel
  • Understreck

Was this helpful?

  1. Grundläggande

Namngivning

Språk och "bra namn"

Namnen i ett projekt bör alla vara på samma språk och följa samma mönster.

Ett bra namn är tydligt och beskriver informationen variabeln innehåller, eller den handling metoden gör. "hitPoints" är ett bättre namn än "x".

Kategori
Grundtanke
Bra exempelnamn

Variabler Parametrar Properties

Den data som lagras

_hitPoints movementX hasBeenHit weaponDamage moneyOwed

Metoder

Den handling som utförs Ett verb

CheckCollision Draw Update LoadSavegame ApplyMovementVector

Klasser

Kategorinamn i singular

Enemy Level Powerup Button Book

PascalCase och camelCase

  • PascalCase: Inga mellanslag mellan orden, stor bokstav (versal) i början av varje ord.

  • camelCase: Inga mellanslag mellan orden, liten bokstav i början men i övrigt stor bokstav (versal) i början av varje ord.

Exempel

Typ
Modell
Exempel

Projekt

PascalCase

SpaceShooter

PacMan

BreakoutClone

PascalCase

TakeDamage()

RestoreOriginalPosition()

Rest()

PascalCase

Enemy

ProjectileTarget

PowerupBox

PascalCase

HitPoints

Klassvariabler: public, protected

PascalCase

IsAlive

Klassvariabler: private

camelCase

_hitPoints

Lokala variabler ("vanliga variabler")

camelCase

hitPoints

mana

isFloating

Parametrar

camelCase

name

movementVector

Understreck

public class Fighter
{
  private int _hp;
  protected int _mana;
  public int ShoeSize;
  public int Level { get; protected set; }
}
PreviousTry-catch och ExceptionNextBegrepp

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

Understreck används i början av variabler i , och ingen annanstans.

privata/protected
klasser
Metoder
Klasser
Properties