Vektorer (Numerics)

Numerics är ett bibliotek som innehåller mer avancerade numeriska typer, som komplement till de vanliga, t.ex. int.

using System.Numerics;

De används ofta i spel, till exempel sådana man skapar med Raylib. Däremot har Unity sina egna Vector-klasser.

Vector2

En Vector2 är en tvådimensionell vektor som består av två komposanter, en i x-led och en i y-led. Komposanterna har datatypen float.

// Skapa en vektor med X-värde 20 och Y-värde 30.5
Vector2 position = new Vector2(20f, 30.5f);

Man kan använda räknesätt med vektorer.

Vector2 position = new Vector2(20, 20);
Vector2 movement = new Vector2(0.1f, 0.1f);

// Adderar movement-vektorn till position-vektorn
position += movement;

Man kan till och med kombinera vektorer med vanliga siffror och räknesätt.

Vector2 position = new Vector2(20, 20);

// Skapar en vektor med X-värde 1 och Y-värde 0; 
// multiplicerar sedan både X och Y med 0.5.
Vector2 movement = new Vector2(1f, 0f) * 0.5f;

position += movement;

X och Y

X och Y är float-egenskaper hos varje vektor.

Length()

En metod inbyggd i varje vektor. Ger vektorns storlek (magnitud) som en float.

Vector2.Distance()

Ger avståndet mellan två vektorer som en float.

Vector2.Normalize()

Ger en normaliserad version av en vektor.

Last updated

Was this helpful?