C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

  1. Tekniker

Begränsa input

Om man vill att en användare ska få välja mellan två eller flera olika alternativ i en konsollapplikation, eller vill begränsa användarens input på något annat sätt så kan man använda en loop:

string answer = ""; // Skapa en tom svarsvariabel

// Loopa så länge svar varken är a eller b
while (answer != "a" && answer != "b")
{
  Console.Write("Välj a eller b:");
  
  // Hämta in ett nytt värde för svar
  answer = Console.ReadLine();
  
  // Om svaret inte var a eller b, skriv ut ett felmeddelande
  if (answer != "a" && answer != "b")
  {
    Console.WriteLine("Du måste välja a eller b");
  }
}

Villkoret i loopen kan givetvis vara vad som helst - fundera ut vilka krav du vill ställa på användarens input och omvandla detta krav till en boolesk sats.

Om man bara vill göra sin jämförelse en gång så kan man använda en bool-variabel.

string answer = "";

bool validAnswer = false;

while (!validAnswer)
{
  Console.Write("Välj a eller b:");
  
  answer = Console.ReadLine();
  
  validAnswer = answer == "a" || answer == "b";
  
  if (!validAnswer)
  {
    Console.WriteLine("Du måste välja a eller b");
  }
}
string answer = "";

List<string> validAnswers = new List<string>{"a", "b", "c"}
bool validAnswer = false;

while (!validAnswer)
{
  Console.Write($"Välj [{ String.Join(",", validAnswers) }]: ");
  
  answer = Console.ReadLine();
  
  // Blir true om svaret finns i arrayen
  validAnswer = validAnswers.Contains(answer);
  
  if (!validAnswer)
  {
    Console.WriteLine($"Du måste välja en av { String.Join(",", validAnswers) }!");
  }
}
PreviousAndra verktygNextGame states

Last updated 3 years ago

Was this helpful?

Vill man vara lite mer avancerad kan man använda en med giltiga svar:

lista