C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Debugging

Was this helpful?

  1. Annat

Threading

PreviousEntity Framework CoreNextThread

Last updated 2 years ago

Was this helpful?

OBSERVERA: Threading är definitivt överkurs och ingår varken i Programmering 1 eller 2.

Threading innebär att kod kan köras asynkront – det vill säga att två bitar kod exekveras samtidigt, i olika "trådar" i CPUn. Vanliga användningsområden inkluderar:

  • Se till så att ett grafiskt gränssnitt inte låser sig medan det väntar på svar från något på internet, eller på att något laddas in från hårddisken.

  • Dela upp något som kräver mycket datorkraft på flera processorkärnor, och därmed utnyttja datorns kraft mer effektivt.

Normalt körs ett C#-program bara i en enda tråd. Det betyder att den bara körs på en enda processorkärna – en kärna kan köra flera trådar, men en tråd kan inte delas upp på flera kärnor.

Om det arbete en tråd utför är väldigt tungt så begränsas tråden av sin processor – det syns till exempel i att en processorkärna arbetar till 100% medan övriga knappt gör något alls. Vill man då öka hastigheten på körningen behöver man dela upp arbetet på flera processorer.

Den stora nackdelen med threading är att det blir svårt att dela data på ett säkert sätt mellan olika delar av programmet. Om två trådar till exempel försöker komma åt samma resurs finns risk att något går fel.

Debugging

När man debuggar ett program som använder threading, så kan man under Call Stack se alla trådar som körs. Standard är att huvudtråden för programmet heter "Main Thread". Andra trådar visas som "<No Name>" om man inte gett dem ett namn via -propertyn.

Om trådarna inte syns under Call Stack, testa att klicka på några av variablerna under Variables så bör de dyka upp.

Name