C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Using
  • Global using (.NET 6)
  • Implicit using (.NET 6)
  • NuGet Gallery
  • NuGet via terminalen

Was this helpful?

  1. Grundläggande

Använda bibliotek (using)

C# har ett antal inbyggda kodbibliotek. Man kan lägga till ytterligare bibliotek i ett specifikt projekt genom NuGet-paket.

Using

Skrivs högst upp i en cs-fil för att deklarera att innehållet i ett visst bibliotek ska användas.

using System;
using System.Net;
using System.Collections.Generic;
using System.Text.Json;

Man kan alltid använda sig av bibliotekens innehåll utan att skriva using, men då måste man skriva hela bibliotekets namn varje gång.

// Utan "using System":
System.Console.WriteLine("Hello");

// Med "using System":
Console.WriteLine("Hello");

// Utan "using System.Collections.Generic":
System.Collections.Generic.List<string> list = new System.Collections.Generic.List<string>();

// Med "using System.Collections.Generic":
List<string> list = new List<string>();

Global using (.NET 6)

I .NET 6 introduceras globala using-statements. De måste skrivas ovanför alla vanliga using-statements.

global using System.IO;

De gör att man bara behöver skriva varje using-statement en gång per projekt. Lämpligtvis samlar man dem då i samma fil.

Implicit using (.NET 6)

I .NET 6 ingår som standard vissa globala using-statements utan att man behöver skriva dem. I konsollprogram ingår:

using System;
using System.IO;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Net.Http;
using System.Threading;
using System.Threading.Tasks;

NuGet Gallery

NuGet Gallery är ett Visual Studio Code-tillägg som gör att man kan söka efter och lägga till nya bibliotek till sitt projekt. De är packeterade som NuGet-paket, och Gallery hjälper till att hitta, laddaner och installera dem.

Man kommer åt tillägget genom att trycka F1 och söka efter det.

Därefter söker man efter det bibliotek man vill ha, till exempel Raylib eller Restsharp. Man markerar biblioteket man vill ha, sedan kan man trycka på "Install"-länken som står bredvid ens projekts csproj-fil i högerspalten.

NuGet via terminalen

Om man känner till NuGet-paketets namn så kan man använda terminalkommandon istället. Man placerar sig då först i mappen där projektets csproj-fil ligger och sedan skriver man till exempel:

dotnet add package Raylib-cs

Då kommer dotnet att upptäcka csproj-filen, lägga in en referens till biblioteket i den, och sedan se till att NuGet-paketet laddas ner och packas upp.

PreviousMetoderNextDelegates, events och lambdas

Last updated 2 years ago

Was this helpful?