C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • Slumpgenerator
  • Next – heltal (int)
  • NextDouble – decimaltal

Was this helpful?

  1. Grundläggande

Slump (Random)

PreviousListor och arrayerNextStrings

Last updated 5 months ago

Was this helpful?

Slumpgenerator

En slumpgenerator är ett objekt som används för att generera slumptal.

// Skapar en slumpgenerator och gör så att vi kan komma åt den 
// med hjälp av variabeln "generator".
Random generator = new Random();

I Dotnet 6 och senare finns också en färdig slumpgenerator i Random.Shared.

Next – heltal (int)

Används för att slumpa heltal (int).

// Slumpar ett heltal mellan 0 och det största heltal int kan innehålla
int r = Random.Shared.Next();

Next kan anropas med en som anger "taket" för slumpen. Taket är exklusivt, dvs det tal som anges kommer aldrig att slumpas - bara lägre tal.

// Slumpar ett heltal som är 0, 1, 2 eller 3
int r = Random.Shared.Next(4);

Om man anger två parametrar så tolkas den första som ett golv, och den andra som ett tak. Golvet är inklusivt, dvs det tal som anges kan komma att slumpas fram.

// Slumpar ett heltal som är 2, 3 eller 4
int r = Random.Shared.Next(2,5);

NextDouble – decimaltal

Används för att slumpa decimaltal mellan 0 och 1. Man får värdet i form av en double, så den behöver dels multipliceras med ett tal för att bli något annat än 0–1, och dels konverteras till float.

float percent = (float) Random.Shared.NextDouble() * 100f;
parameter