Klasser och instanser
Klasser är ett sätt att klumpa ihop variabler och metoder som hör till samma "sak" i ett spel eller ett program. De gör det lättare att felsöka och lättare att hålla god struktur.
Man kan betrakta en klass som en ritning för något - "såhär ska fiender i spelet se ut - de ska ha de här egenskaperna".
Sedan skapar man instanser av klassen - de konkreta, faktiska fienderna. Alla goombas i Super Mario Bros och alla paladiner i World of Warcraft bygger på samma ritning. De har samma egenskaper och utseende i grunden, även om de skiljer sig åt i vilka värden en del av egenskaperna har. De befinner sig till exempel på olika positioner, även om de alla har en position.
Skapa klasser
Generellt bör varje klass läggas i sin egen fil. Med C# Dev Kit finns ett snabbt och enkelt sätt:
Gå till Explorer och öppna Solution Explorer.
Högerklicka på projektet klassen/filen ska läggas till i.
Välj "Add new File".
Välj "Class".
Skriv in namnet på klassen – glöm inte namngivning med PascalCase!
Skriv in skriv in using och namnet på klassens namespace högst upp i Program.cs
Skapa instanser
Kodordet new
skapar nya instanser i minnet (heapen).
Därefter behöver en referens till instansen lagras någonstans, till exempel i en variabel.
Därefter kan man ändra på de individuella instansernas variabler separat:
Man kan också tilldela värden till variablerna direkt när instansen skapas:
New()
Om man (som ovan) skapar en instans av exakt samma klass som variabeln så kan koden förenklas. Det gäller med andra ord nästan jämt – undantaget är vid polymorfism.
Last updated