Skapar en ny blank image i minnet, fylld av den angivna färgen.
// Skapar en svart bild som är 200x200 pixlar.
Image blackImage = Raylib.GenImageColor(200, 200, Color.BLACK);
// Skapar en röd bild som är 200x200 pixlar.
Image redImage = Raylib.GenImageColor(200, 200, Color.RED);
Redigera
ImageDrawPixel()
Ändrar färg på en pixel i en Image.
// Ändrar pixeln som är 20 pixlar från vänsterkanten och 15 från
// toppen av bilden till att bli blå
Raylib.ImageDrawPixel(ref targetImage, 20, 15, Color.BLUE);
Raylib.DrawTextEx(ref targetImage, f1, "Hello", new Vector2(20, 15), 40,0,Color.BLACK);
GetImageColor()
Läser av färgen på en specifik pixel.
// Hämtar färgen från x: 53, y: 17 i bilden redImage.
Color c = Raylib.GetImageColor(redImage, 53, 17);
ImageFlipHorizontal()
Flippar en Image horisontellt (spegelvänder).
Raylib.ImageFlipHorizontal(ref targetImage);
ImageFlipVertical()
Flippar en Image vertikalt.
Raylib.ImageFlipVertical(ref targetImage);
ImageResize/ImageResizeNN()
Ändrar storlek på en bild. NN-versionen ger ett skarpt resultat vilket fungerar bra för pixelart som skalas med jämna multiplikationer.
//Ändrar storleken på bilden "someImage" till 400x400 pixlar
Raylib.ImageResize(ref targetImage, 400, 400);
//Ändrar storleken på bilden "pixelartImage" till dubbla dess nuvarande storlek
RayLib.ImageResizeNN(ref pixelartImage, pixelartImage * 2, pixelartImage * 2);
Spara till hårddisken
ExportImage
Sparar en Image till hårddisken, som en png-bild.
Raylib.ExportImage(sourceImage, "hello.png");
OBS: Filnamnet måste sluta med ".png"!
Detta är alltså motsatsen till .
De flesta metoder här använder nyckelordet för att ange att den bild man stoppar in som parameter inte returneras i förändrad form, utan ändras på plats i minnet.