Image
En Image är en bild som är sparad i datorns arbetsminne, och kan manipuleras på olika sätt.
För att man ska kunna rita ut den till fönstret behöver man sedan konvertera den till en texture. Det gör man genom LoadTextureFromImage.
Width och height
Varje image har en width och en height.
Skapa eller ladda in
LoadImage()
Läser in en bildfil från hårddisken och lagrar den i minnet som en Image.
OBS! bilden måste ligga i samma mapp som Program.cs-filen!
LoadImageFromTexture()
Läser in en bildfil från en textur och lagrar den i minnet som en Image.
Detta är alltså motsatsen till LoadTextureFromImage().
LoadImageFromScreen()
Kopierar det som just nu syns i fönstret.
GenImageColor()
Skapar en ny blank image i minnet, fylld av den angivna färgen.
Redigera
De flesta metoder här använder nyckelordet ref för att ange att den bild man stoppar in som parameter inte returneras i förändrad form, utan ändras på plats i minnet.
ImageDrawPixel()
Ändrar färg på en pixel i en Image.
ImageDrawCircle()
Fungerar som DrawCircle().
ImageDrawRectangle()
Fungerar som DrawRectangle().
ImageDrawRectangleRec()
Fungerar som DrawRectangleRec().
ImageDrawText()
Fungerar som DrawText().
ImageDrawTextEx()
Fungerar som DrawTextEx().
GetImageColor()
Läser av färgen på en specifik pixel.
ImageFlipHorizontal()
Flippar en Image horisontellt (spegelvänder).
ImageFlipVertical()
Flippar en Image vertikalt.
ImageResize/ImageResizeNN()
Ändrar storlek på en bild. NN-versionen ger ett skarpt resultat vilket fungerar bra för pixelart som skalas med jämna multiplikationer.
Spara till hårddisken
ExportImage
Sparar en Image till hårddisken, som en png-bild.
OBS: Filnamnet måste sluta med ".png"!
Last updated