C# Snabbreferens
  • C# snabbreferens
  • Lathund: Skapa projekt
  • Lathund: koda i konsolen
  • Lathund: koda i WPF
  • Kompilering och publicering
  • Externa resurser
  • Grundläggande
    • Datatyper […]
      • String
      • Tuples
      • Enum
    • Fel
    • Typkonvertering
    • Operatorer
    • Boolska satser
    • Konsolen (Console)
    • If-satser
    • Loopar
    • Listor och arrayer
    • Slump (Random)
    • Strings
    • Metoder
    • Använda bibliotek (using)
    • Delegates, events och lambdas
    • Matematik (Math)
    • Vektorer (Numerics)
    • Datum och tid
    • Try-catch och Exception
    • Namngivning
    • Begrepp
    • Reference vs value types
    • Projektstruktur
    • Dotnet i terminalen
  • Filhantering
    • Filsökvägar
    • Läsa och skriva
    • Filer och mappar
    • Open, close, using
    • Serialisering […]
      • JSON-serialisering
      • XML-serialisering
    • Resursfiler
    • Filformat
      • JSON
  • Klasser och objektorientering
    • Översikt objektorientering
    • Lathund för klassdesign
    • Klasser och instanser
    • Struct
    • Public, private och protected
    • Klassdiagram
    • Klassmetoder
    • Konstruktorer
    • Arv
    • Komposition
    • Inkapsling och properties
    • Static
    • Polymorfism […]
      • Virtual, override
    • Generiska klasser
    • Abstract
    • Interface
    • Attribut
  • Annat
    • RayLib […]
      • Raylib setup
      • Fönster i Raylib
      • Grundläggande grafik
      • Geometriska former
      • Bilder och texturer
        • Texture
        • Image
      • Input
      • Text
      • Rectangle
      • Kollisioner
      • Kamera
      • Ljud
      • Raylib-CSharp*
    • MonoGame […]
      • Monogame-projekt*
      • MCGB Editor*
      • Input*
      • Grafik*
      • Kollisioner
      • Ljud*
    • Nätverk och internet […]
      • CRUD, HTTP och REST
      • URL:er och REST
      • RESTful client*
      • Thunder
      • RESTful server (Minimal API)
        • Swagger och OpenAPI
      • RESTful server (Web API) […]
        • Controllers
        • Models/dataklasser
        • Tester med RESTer
    • Linq
      • Linq-metoder
      • Linq-queries
    • Databaser
      • SQLite-kommandon
      • SQLite och VSCode
      • C# och SQLite
      • Entity Framework Core
    • Threading
      • Thread
      • Task
    • Pseudokod och diagram
    • Windows UI
      • WPF
      • XAML*
      • WinUI*
  • Mjukvara
    • Dotnet SDK
    • Visual Studio Code […]
      • Extensions
      • Inställningar
      • Debugging
      • Snabbkommandon
      • Snippets
      • Felsökning
    • Git & GitHub […]
      • Git-begrepp
    • Andra verktyg
  • Tekniker
    • Begränsa input
    • Game states
    • Gå igenom en array (eller lista)
    • Länkade listor och andra strukturer
    • Ta bort saker ur listan man går igenom
    • 2D-spelbräden
    • Timers
  • CONTRIBUTING
Powered by GitBook
On this page
  • InitAudioDevice()
  • SetMasterVolume()
  • Ljudeffekter
  • Sound
  • LoadSound()
  • PlaySound()
  • PauseSound()
  • ResumeSound()
  • StopSound()
  • IsSoundPlaying()
  • SetSoundVolume()
  • Musik
  • Music
  • LoadMusicStream()
  • PlayMusicStream()
  • PauseMusicStream()
  • ResumeMusicStream()
  • StopMusicStream()
  • UpdateMusicStream()
  • IsMusicPlaying()
  • SetMusicVolume()

Was this helpful?

  1. Annat
  2. RayLib […]

Ljud

Raylib har stöd för en hel del ljudformat, bland annat mp3, ogg och wave.

InitAudioDevice()

Gör att Raylibs ljudsystem initieras.

Raylib.InitAudioDevice();

SetMasterVolume()

Bestämmer volymen överlag på en skala mellan 0.0 och 1.0.

Raylib.SetMasterVolume(0.3f);

Ljudeffekter

Sound

En datatyp för ljudeffekter.

LoadSound()

Läser in en ljudfil och placerar dess innehåll i minnet, redo att läsas av och spelas upp.

Sound exampleSound = Raylib.LoadSound("woop_woop.ogg");

PlaySound()

Spelar upp ett ljud

Raylib.PlaySound(exampleSound);

PauseSound()

Pausar uppspelningen av ett ljud.

Raylib.PauseSound(exampleSound);

ResumeSound()

Fortsätter uppspelningen av ett pausat ljud.

Raylib.ResumeSound(exampleSound);

StopSound()

Avbryter uppspelningen av ett ljud.

Raylib.StopSound(exampleSound);

IsSoundPlaying()

Returnerar en bool – true om ljudet just nu spelas, annars false.

bool isPlaying = Raylib.IsSoundPlaying(exampleSound);

SetSoundVolume()

Bestämmer volym för ett ljud. Volymen anges som en float mellan 0.0 och 1.0.

Raylib.SetSoundVolume(exampleSound, 0.35f);

Musik

Music

En datatyp för musikströmmar.

LoadMusicStream()

Skapar en musikström baserad på en ljudfil. Hela ljudfilen läses inte in i minnet samtidigt, utan bara en liten bit i taget.

Music exampleMusic = Raylib.LoadMusicStream("file_example_OOG_1MG.ogg");

PlayMusicStream()

Aktiverar uppspelningen av en musikström.

Raylib.PlayMusicStream(exampleMusic);

PauseMusicStream()

Pausar uppspelningen av en musikström.

Raylib.PauseMusicStream(exampleMusic);

ResumeMusicStream()

Fortsätter uppspelningen av en pausad musikström.

Raylib.ResumeMusicStream(exampleMusic);

StopMusicStream()

Avbryter uppspelningen av musikströmmen helt.

Raylib.StopMusicStream(exampleMusic);

UpdateMusicStream()

Behöver köras varje frame. Kollar ifall mer data behöver laddas in från ljudfilen som musikströmmen är kopplad till, och gör det i så fall.

Raylib.UpdateMusicStream(exampleMusic);

IsMusicPlaying()

Returnerar en bool – true om musikströmmen just nu spelas, annars false.

bool isPlaying = Raylib.IsMusicPlaying(exampleMusic);

SetMusicVolume()

Bestämmer volym för en musikström. Volymen anges som en float mellan 0.0 och 1.0.

Raylib.SetMusicVolume(exampleMusic, 0.75f)
PreviousKameraNextRaylib-CSharp*

Last updated 5 months ago

Was this helpful?