Ljud
Raylib har stöd för en hel del ljudformat, bland annat mp3, ogg och wave.
InitAudioDevice()
Gör att Raylibs ljudsystem initieras.
SetMasterVolume()
Bestämmer volymen överlag på en skala mellan 0.0 och 1.0.
Ljudeffekter
Sound
En datatyp för ljudeffekter.
LoadSound()
Läser in en ljudfil och placerar dess innehåll i minnet, redo att läsas av och spelas upp.
PlaySound()
Spelar upp ett ljud
PauseSound()
Pausar uppspelningen av ett ljud.
ResumeSound()
Fortsätter uppspelningen av ett pausat ljud.
StopSound()
Avbryter uppspelningen av ett ljud.
IsSoundPlaying()
Returnerar en bool – true om ljudet just nu spelas, annars false.
SetSoundVolume()
Bestämmer volym för ett ljud. Volymen anges som en float mellan 0.0 och 1.0.
Musik
Music
En datatyp för musikströmmar.
LoadMusicStream()
Skapar en musikström baserad på en ljudfil. Hela ljudfilen läses inte in i minnet samtidigt, utan bara en liten bit i taget.
PlayMusicStream()
Aktiverar uppspelningen av en musikström.
PauseMusicStream()
Pausar uppspelningen av en musikström.
ResumeMusicStream()
Fortsätter uppspelningen av en pausad musikström.
StopMusicStream()
Avbryter uppspelningen av musikströmmen helt.
UpdateMusicStream()
Behöver köras varje frame. Kollar ifall mer data behöver laddas in från ljudfilen som musikströmmen är kopplad till, och gör det i så fall.
IsMusicPlaying()
Returnerar en bool – true om musikströmmen just nu spelas, annars false.
SetMusicVolume()
Bestämmer volym för en musikström. Volymen anges som en float mellan 0.0 och 1.0.
Last updated