NAudio
NAudio är ett bibliotek för att spela upp ljud, och som funkar i konsolen.
Setup
Lägg till NAudio via NuGet Gallery.
Lägg till de ljudfiler du vill använda i din csproj som resursfiler.
<ItemGroup>
<Content Include="music\*.mp3" CopyToOutputDirectory="Always" />
</ItemGroup>Skriv using NAudio.Wave högst upp i ditt program.
Komplett exempel
using NAudio.Wave;
AudioFileReader reader = new AudioFileReader("music/BitBitLoop.mp3");
WaveOutEvent output = new();
output.Init(reader);
output.Play();
while (output.PlaybackState == PlaybackState.Playing)
{
Thread.Sleep(100);
}AudioFileReader
En klass som används för att läsa in ljudfiler. Varje instans av AudioFileReader är kopplad till en specifik ljudfil, som bestäms när instansen skapas.
currentTime
En TimeSpan som beskriver var i ljudfilen uppspelningen är just nu.
while (output.PlaybackState == PlaybackState.Playing)
{
Thread.Sleep(100);
Console.WriteLine(reader.CurrentTime);
}WaveOutEvent
En klass som används för att spela upp ljudfiler.
Init()
Initierar objektet med en källa till ljuddata (ofta en AudioFileReader).
AudioFileReader reader = new AudioFileReader("music/BitBitLoop.mp3");
WaveOutEvent output = new();
output.Init(reader);Play()
Påbörjar uppspelningen.
output.Play();Pause()
Pausar uppspelningen
output.Pause();Stop()
Stoppar uppspelningen
output.Stop();PlaybackState()
Läser av WaveOutEventets nuvarande läge. Resultatet kommer att vara någon av PlaybackState.Playing, PlaybackState.Stopped och PlaybackState.Paused.
while (output.PlaybackState == PlaybackState.Playing)
{
Thread.Sleep(100);
Console.WriteLine(reader.CurrentTime);
}Last updated
Was this helpful?